Odblaskowi uczą, jak być widocznym na drodze

Warszawa, 5 września 2017 r.
INFORMACJA PRASOWA
Prawie 9000 pieszych zostało w 2016 roku poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych
.
Odblaskowi.pl już po raz ósmy uczą, jak być widocznym na drodze!

Według danych Komendy Głównej Policji, w 2016 roku w wypadkach komunikacyjnych w Polsce ucierpiało niemal 44 tys. osób, z czego około 20 proc. stanowili piesi, 10 proc. rowerzyści, a 8 proc. motocykliści i motorowerzyści. Życie straciło łącznie prawie 1500 z nich. W okresie jesienno-zimowym, kiedy szybciej zapada zmrok, „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego są szczególnie narażeni na wypadki komunikacyjne. Dlatego z początkiem września ruszyła ósma już odsłona kampanii Odblaskowi.pl. Jej celem jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach poprzez promowanie pozytywnych nawyków, czyli noszenia opasek odblaskowych, których 50 tys. zostanie rozdanych podczas wydarzeń organizowanych w 22 miastach Polski.
W ogólnopolską kampanię, która wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wchodzi w decydującą fazę, włączyli się znani artyści i sportowcy. Grzegorz Krychowiak, Kamil Stoch czy Filip Bobek już od kilku miesięcy pomagają promować bezpieczeństwo na drogach, rozdając odblaskowe opaski uczniom wybranych szkół. Z kolei w ciągu najbliższych 14 weekendów, w ramach wydarzeń organizowanych w całej Polsce, na wszystkich zainteresowanych czekać będą gry edukacyjne, warsztaty plastyczne oraz spotkania z ambasadorami kampanii. Podczas nich najmłodszym i ich rodzicom rozdane zostaną odblaskowe opaski.
– Nie zdajemy sobie sprawy, jak istotne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, jest noszenie odblasków przez pieszych – tłumaczy Klaudia Rodak, marketing manager w Carefleet S.A., firmie, która od kilku lat jest głównym partnerem kampanii – Wychodząc po zmroku na pasy, jesteśmy widoczni dla nadjeżdżającego pojazdu dopiero z 30 metrów. To zbyt krótki odcinek, aby kierowca mógł zareagować. Korzystanie z elementów odblaskowych zwiększa kilkukrotnie widoczność pieszego, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania – dodaje.
Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja!
Uczniowie w szkołach, które odwiedzi Odblaskowy Patrol otrzymają również materiały edukacyjne przygotowane przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dowiedzą się z nich, jak najlepiej nosić odblaski i gdzie je umieścić.
– Zakładając elementy odblaskowe trzeba zastanawiać się, z której strony je założyć. W Polsce, zgodnie z przepisami, pieszy, który porusza się jezdnią, ma obowiązek iść lewą stroną. Pojazd nadjeżdża do niego z przodu, więc wtedy taki element odblaskowy zakładamy na prawą rękę, na prawą nogę, by był bardziej widoczny od strony jezdni. Starajmy się, by dzieci na tornistrach, czy też na ubraniu miały element odblaskowy z przodu, z prawej strony – mówi asp. szt. Paweł Przestrzelski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
Ponieważ samochodowe światła mijania opuszczone są nisko i oświetlają drogę, element odblaskowy należy umieszczać jak najniżej. Jeżeli pieszy dysponuje odblaskiem-zawieszką, można powiesić go na szyi, jednak tak wysokie umieszczenie powoduje, że będzie on mniej skuteczny od elementu umieszczonego metr niżej, np. przy kostce. Każde pół metra w dół zwiększa widoczność o kilka-kilkanaście metrów. Ta różnica może decydować o życiu pieszego.
– Ważne, żeby elementy odblaskowe stały się integralnym elementem naszego ubioru, szczególnie w przypadku dzieci. Warto od małego uczyć je zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i przede wszystkim samemu dawać im dobry przykład. Policyjne statystyki wciąż są zatrważające, dlatego tak istotna jest ciągła i systematyczna edukacja. Wierzymy, że zaangażowanie w promocję bezpieczeństwa znanych i lubianych postaci pozwoli skuteczniej zachęcić dzieci do dbania o swoją widoczność na drogach – dodaje Klaudia Rodak.
To już ósma edycja akcji Odblaskowi.pl. W tym roku odblaskowe opaski i broszury informacyjne będą rozdawane m.in. w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie, Częstochowie, Płocku, Poznaniu, Rzeszowie, Krakowie, Białymstoku i Bielsku-Białej. Więcej informacji na temat kampanii oraz kalendarz poszczególnych wydarzeń na stronie internetowej www.odblaskowi.pl.

***
O Carefleet S.A.

Carefleet S.A. jest jedną z wiodących polskich firm specjalizujących się w długoterminowym wynajmie floty pojazdów (Car Fleet Management). Spółka powstała w 2004 roku poprzez wydzielenie istniejącego w Europejskim Funduszu Leasingowym (od roku 2001) Departamentu Car Fleet Management. Obecnie w Polsce zarządza flotą ponad 13 500 pojazdów. Posiada oddziały w pięciu miastach (Wrocław, Warszawa, Poznań, Katowice, Gdańsk). Carefleet S.A. należy do Grupy Crédit Agricole, jednej z największych grup bankowych w Europie.

Authors
Top